Systémy PDM tvoří následující funkční skupiny:
Řízení dat
Systém PDM shromažďuje veškeré informace nutné k projektování, vývoji a výrobě produktů a dále také k e správě dat. Jeden centrální zdroj informací o produktu a projektových procesech umožňuje řízení všech projektů, materiálů, komponent, dokumentů a požadavků, které tvoří projekt daného produktu.
Přístup k datům
Pracovníci zapojení do daného projektu mají možnost snadno najít a používat informace, které potřebují k výkonu práce, tj. informace o materiálech, jednotlivých komponentách, dále dokumenty, požadavky, technické výkresy, výrobní návody a řadu jiných. Přístup zohledňuje systém oprávnění, který chrání práva duševního vlastnictví, a potřeby podniku v oblasti bezpečnosti dat.
Vyhledávání
Vícerozměrné funkce vyhledávání umožňující rychlé vyhledávání dat, takže uživatelé (dokonce v různých místech), mohou v libovolné době získat přístup k informacím o produktu a procesech, uložených v systému PDM.
Spolupráce
Systém PDM umožňuje zobrazení procesů probíhajících v podniku a výměnu dat mezi různými odděleními. Tok informací (workflow) umožňuje vytváření a automatické provádění nastavených procesů používaných ve firmě.
Řízení změn
Řízení změn a revizí s využitím systému PDM umožňuje využití postupů v oblasti plánování změn (analýza „co se stane, když”), zavádění těchto změn (provádění), ověřování a informování účastníků procesu projektování o zavedených změnách.
Integrace
Systémy PDM nejvyšší třídy umožňují integraci s externími systémy a aplikacemi a dále zajišťují možnost rozšíření na kompletní platformu PLM (ang. Product Lifecycle Managment).
Komplexní řešení pro všechny podniky
Rozvoj od PDM k PLM
Správa výrobní dokumentace je segmentem správy celého životního cyklu výrobku. Podporuje podnik v oblasti řízení dat o produktu. Komplexní podpora pro životní cyklus výrobku podporují řešení PLM (ang. Product Lifecycle Management).
Hlavním úkolem systému PLM je komplexní podpora podniku ve všech oblastech tvorby a vývoje produktů. Takovýto systém podporuje celý cyklus vývoje a života produktu, tj. od chvíle vytvoření koncepce, přes projekt, následně výrobu až po poprodejní servis a likvidaci. Systém PLM je informatický nástroj integrující lidské zdroje, data, procesy a systémy CAD, které umožňují kontrolu a řízení všech informací o daném produktu.

Funkční požadavky
K základním přínosům zavedení systému PLM patří:
- zlepšení vývoje nového produktu
- zvýšení schopnosti firmy tvořit nové produkty
- zkrácení času na zavedení produktu na trh
- snížení rizika spojeného se zavedením nového produktu na trh
- maximalizace využití nových nápadů a sledování potřeb trhu
- zvýšení produktivity pracovníků v oblasti výzkumu a vývoje
- Zvýšení efektivity realizace projektů
- výstavba a udržování databáze informací o produktech
- zajištění shody s formálními a právními požadavky a také s bezpečnostními požadavky
- podpora řízení projektování produktů a výroby, včetně řízení konstrukční a technologické dokumentace
- snížení nákladů na projektování produktů a jejich zavádění na trh
- zvýšení kvality produktu
- zvýšení produktivity práce